Å bli inspirert av smaker og teknikker fra hele verden er en selvfølgelighet i restaurantkjøkken – men hvordan er de globale mattrendene etter pandemien?
Lokale globale smaker
Muligheten for å reise verden rundt for å bli inspirert til nye retter, er kanskje ikke lenger like aktuelt. Mye på grunn av pandemien, dels på grunn av klimaspørsmålet. I stedet kan man låne matlagingsteknikker og bli inspirert av globale smakprofiler. Prøv å lage nudler av nordiske råvarer, miso av lokale belgevekster og lån fritt fra krydderskafferier når det gjelder rubs og smaksetting. Å erstatte buljong med andre væsker er også en innlånt metode. Alt fra lokal cider og øl, til kombucha, teer og ulike laker, gir en helt ny smaksprofil som enkelt gir komplekse nyanser av andre lands matkulturer. Inspirasjon er som kjent en av de viktigste delene i fremgangsrik matlaging!
Grønt protein en fremtidsvare
Samtidig vokser den grønne bølgen seg sterkere når sikkerhetsfølelsen rundt kjøttbransjen oppleves mer usikker. Forbrukere kobler oftere kjøtt og dyremarkeder med økt smitterisiko noe som øker etterspørselen av vegoprodukter med høy kvalitet. Selv om næringskjeden er kompleks. Varer med lang holdbarhet har ennå ikke blitt vippet av pinnen etter korona-epidemien, mens ferskvarer har blitt mer utsatt på grunn av transportblokkeringer. I Norden hamstret forbrukere tørrvarer og matvarer som tørrgjær, pasta og mel fremfor fersk frukt og grønt. Frysevarer innen grønnsaker og vegoprotein samt belgevekster og tørkede produkter, er fremtidsvarer siden de både løser problemet med protein, sikkerhet og bærekraft. Grønne varer gjør det i tillegg enklere for restaurantvirksomheter og storkjøkken å imøtekomme flere gjester når matpreferansene øker.
Bærekraft og sikkerhet i fokus
Det som kjennetegner tiden er kanskje mest at bærekraften, sammen med sikkerheten, har havnet i fokus når det gjelder matlaging. At råvarer er sikre med lang holdbarhet, er viktig for det gir mindre svinn. Å bruke varer i sesong og fra det lokale markedet, har også blitt en mer aktuell faktor siden endringer i den globale næringskjeden og forbrukertrenden med å gå ”back to basics”, er det enkle og trygge.